الان قیمت روز خودروهای داخلی چقدر است

قیمت روز خودروهای داخلی
الان قیمت روز خودروهای داخلی چقدر است؟!
تنها یک حساب سرانگشتی و آمارگیری سر دستی کافی است تا به شما نشان دهد که مردم ایران چه میزان از عملکرد دستگاههای نظارتی بر روی تعیین قیمت روز خودرو ناراضی هستند.
کالایی که تا چندی پیش به عنوان یک کالای مصرفی و لازم در سبد کالا بیشتر خانوادههای ایرانی حضور داشت، امروز با تبدیل شدن به یک کالای سرمایهای تبدیل به دستمال دست دلالان برای شیشه کردن خون خریداران شده است.
دلالانی که در نبود دستگاههای نظارتی از این آب گلآلود ماهیهای درشتی را به تور خود انداختهاند.
با این حال این نارضایتی تنها به دلیل قیمت بالای خودرو نیست. عوامل دیگری مانند ثابت ماندن کیفیت و قیمت روز خودروهای داخلی با وجود افزایش قیمتهای لحظهای آنها باعث شده که مردم بیش از پیش از خودروسازان داخلی قطع امید کنند.
به علاوه زمانی که قیمت روز خودروهای داخلی و کیفیت آنها در یک کفه ترازو و قیمت و کیفیت خودروهای خارجی در کفه دیگر ترازو قرار میگیرد، سنگینی بیش از حد کفه خودرو خارجی باعث ایجاد نارضایتی بیشتر در مردم و خریداران میشود.
به ویژه در ماههای اخیر که قیمت روز خودرو با یک شیب نمایی در حال افزایش است، شدت این مقایسهها بیشتر شده و در نتیجه سطح نارضایتی مردم از خودروسازان و نهادهای نظارتی نیز افزایش یافته است.
چه معیارهایی برای تعیین قیمت روز خودرو در جهان وجود دارد؟

قیمت روز خودروهای داخلی
در سرتاسر جهان معیار اصلی در روند قیمتگذاری خودرو، فرایند تولید است. اینکه هزینه مواد مصرفی چقدر بوده و چه امکاناتی بر روی خودرو نصب شده است.
اما به دلیل رقابت داغی که در میان خودروسازان در سرتاسر جهان وجود دارد، برای مطرح شدن یک برند لازم است که خودرو ارزش خرید بالایی داشته باشد.
به این معنا که با وجود استفاده از امکانات رفاهی خوب و داشتن ایمنی سطح بالا و قوای فنی مناسب، قیمت تمامشده کمتر از مقدار مورد انتظار باشد.
همین موضوع است که باعث شده خودروهای خارجی گوی سبقت را در افزایش کیفیت و کاهش قیمت از یکدیگر بربایند. اما در ایران خبری از این سطح رقابت وجود ندارد.
ایرانخودرو و سایپا یکه تازان بازار خودرو ایران هستند و با خروج کشورهای اروپایی از این بازار و حذف نظارت آنها بر روی روند تولید، خودروسازان ایرانی مجالی برای تبدیل کردن زه پراید به یک آپشن و تصمیمات غیرمنطقی دیگر یافتند.
از سوی دیگر عوامل جانبی مانند قیمت دلار، تورم و بهرهوری نیز بر روی قیمت روز خودرو در ایران تاثیرگذار است.
دیگر تفاوت قیمتگذاری خودرو در ایران و سایر کشورهای جهان این است که در سطح جهان این تولیدکنندگان هستند که قیمت نهایی خودرو را تعیین میکنند.
در حالی که در ایران نهادهای خارجی مانند شورای رقابت و ستاد تنظیم بازار قیمت روز خودرو را تعیین کرده و در نتیجه عواملی را در این فرایند در نظر میگیرند که شاید هیچ تاثیری به طور مستقیم و غیرمستقیم بر روی تعیین قیمت روز خودرو نداشته باشد.
برای درک بهتر این موضوع بهتر است که کمی روند قیمتگذاری خودرو در کشورهای خارجی را بررسی کنیم.این روند در کشورهای خارجی در چند مرحله صورت میگیرد. مرحله اول تعیین قیمت بر اساس شرایط بازار است. در این مرحله با توجه به قیمت محصولات مشابه در شرکتهای رقیب و شرایط بازار یک قیمت اولیه برای خودرو تعیین میشود.
واضح است که هر تولیدکننده برای فروش بیشتر به دنبال قیمت کمتر خواهد بود و در نتیجه قیمت روز خودرو ارزان تمام خواهد شد. در مرحله بعد با توجه به ارزش برند و میزان تولید، قیمت روز خودرو تغییر خواهد کرد. هرچه میزان تولید بیشتر باشد، قیمت روز خودرو ارزانتر خواهد بود. البته تاثیر ارزش برند در قیمت روز خودرو در روند قیمتگذاری خودروهای لوکس تاثیر بیشتری دارد.
https://ift.tt/3fJYFKn
Comments
Post a Comment