DLSS چیست؟ درباره DLSS 2.0 بیشتر بدانید!

DLSS چیست

DLSS چیست؟ درباره DLSS بیشتر بدانید!

 

درباره DLSS

DLSS مخفف Deep learning super sampling است که تنها توسط کارت گرافیک های سری 2000 و 3000 شرکت Nvidia پشتیبانی می‌شود، Super Sampling سنتی که تا به امروز از آن استفاده می‌شد بازی ها را روی رزولوشن بالا تر از صفحه نمایش اجرا می‌کرد تا لبه ها و منحنی های بازی ها تمیز تر دیده شوند یا به عبارتی تار نباشند.

DLSS چیست درباره DLSS 2.0

اما اگر موقعیت برعکس باشد، یعنی رزولوشن صفحه نمایش مثلا 4K باشد ولی سخت افزار قدرت پردازش پیکسل ها همراه با فریم ریت بالا نداشته باشد، DLSS وارد عمل می‌شود.

DLSS چیست درباره DLSS 2.0

این تکنولوژی با استفاده از هوش مصنوعی Tensor Core های کارت گرافیک های Nvidia، در حال پردازش بازی ها (Real Time) رزولوشن کمتر را Upscale کرده و در صفحه نمایش با رزولوشن بیشتر نمایان می‌کند.

تصویری که رزولوشن کمتری داشته Upscale شده و به کارت گرافیک اجازه می‌دهد تا فریم در ثانیه بیشتری تولید کند. Nvidia ادعا دارد کیفیت تصویر Upscale شده دقیقا مثل تصویریست که به صورت Native در رزولوشن اصلی رندر می‌شود.

DLSS چیست درباره DLSS 2.0

ایده این تکنولوژی این است که بازی ها را در رزولوشن کمتر مثل 1080p رندر کند اما تصویر نهایی مثل 1440p بنظر برسد، لازم به ذکر است DLSS 2.0 می‌تواند رزولوشن 4 برابر تولید کند، یعنی بازی 1080p رندر شده رزولوشن 4k تولید کند.

در حقیقت DLSS همان تکنولوژی Screenshot-enhancing Ansel است که در Real Time اتفاق می‌افتد. تصاویر در رزولوشن پایین تر رندر شده تا عملکرد بهبود یابد و سپس با اعمال افکت های مختلف آن ها را “زیبا” تر نشان می‌دهد.

درباره DLSS

 

Nvidia

DLSS چیست درباره DLSS 2.0

تاریخچه DLSS

Nvidia ابتدا در سال 2018 این تکنولوژی را تبلیغ کرد، در آن زمان نتیجه این تکنولوژی محدود بود و به بازی های Battlefield V و Metro Exodus منتهی می‌شد. زیرا الگوریتم هوش مصنوعی باید برای هر بازی تمرین داده می‌شد و نتیجه از Upscale شدن رزولوشن به صورت ساده بهتر نبود.

DLSS چیست درباره DLSS 2.0

در سال 2019 بازی Control همراه با Raytracing و ورژنی بهتر از DLSS منتشر شد اما از Tensor Core های کارت گرافیک ها استفاده نمی‌کرد.

DLSS چیست درباره DLSS 2.0

در آپریل 2020، شرکت Nvidia درایور ورژن 445.75 را به نام DLSS 2.0 منتشر کرد که DLSS را ارتقا داد. در این زمان بازی هایی مثل Wolfenstein: Youngblood نیز از این تکنولوژی استفاده می‌کردند و از این به بعد لازم نبود هوش مصنوعی را برای هر یک از بازی ها تمرین داد.

در ابتدا میزان فریم در ثانیه با DLSS تنها بین 5-15 بهبود یافته بود، اما با عرضه DLSS 2.0 بعضی مواقع فریم ریت تا 50 درصد هم افزایش یافت.

در حال حاضر، DLSS 2.0 به عنوان استانداردی لازم برای توسعه دهنده های بازی ها تبدیل شده است.

گیمرپا • DLSS چیست

 

الگوریتم

DLSS 1.0

Nvidia توضیح داد که ابتدا این تکنولوژی با تولید “فریم کامل” روی بازی ها با استفاده از Super Sampling سنتی کار می‌کرد. سپس شبکه AI را با این تصویر های کامل تمرین می‌داد. و بعد AI تمرین داده می‌شد تا ورودی های Aliased شده را تشخیص دهد و آن ها را با “فریم کامل” تطابق داده و تصویری Anti-aliased بسازد. سپس این پروسه تکرار می‌شد.

 

DLSS 2.0

شبکه AI توسط Nvidia با تولید تصویر “ایده آل” از بازی ها که رزولوشن Ultra High همراه با Raytracing داشته و تصویری با رزولوشن کم در همان بازی تمرین داده می‌شود. نتیجه روی درایور کارت گرافیک ذخیره می‌شود. Nvidia از سرور های DGX-1 برای تمرین هوش مصنوعی خود استفاده می‌کند.

Tensor Core ها نتیجه ذخیره شده روی کارت گرافیک را با تصویر های رزولوشن کم مقایسه کرده و تصویری با رزولوشن بالا در نتیجه تولید میکنند. تصاویر با رزولوشن کم توسط موتور بازی رندر شده و Motion Vector ها نیز توسط موتور بازی رندر می‌شوند، این وکتور های حرکتی به هوش مصنوعی می‌گویند اشیاء از چه سمتی به چه جهتی در حال حرکت هستند تا فریم بعدی تخمین داده شود.

درباره DLSS 2.0

 


https://ift.tt/3ll7OtM

Comments

Popular posts from this blog

الان قیمت روز خودروهای داخلی چقدر است

هزینه ساخت بازی‌های موبایل چه قدر است؟

تخفیفات بلک فرایدی پلی استیشن 4 و 5